PRVÁ POMOC PRE HRADY - Šariš - Kapušany - Šebeš - Soľnohrad - Obišovce - Lipovce

Šariš 2007

. 31.12.2007  Silvester na hrade

Pekná bodka za rokom sa podarila prešovským turistom. Tradičný silvestrovský výstup na Šarišský hrad zaznamenal
azda najvyššiu účasť za posledných 15 rokov. Dobrá nálada, hudba, spev a skvelí ľudia.

. 27.12.2007  Povianocovanie

Katarína bola na hrade na sucho a v teple, Vianoce boli v mrznúcej inverzii. Perinbaba a Dedomráz majú dve vnúčatá.
Volajú sa Inoväť a Osuheľ. Tohoročné Vianoce slávili na hrade a vyšantili sa tu do bielej nádhery.

V námraze sme stopovali vysokú. Na obrázku sú stopy buď mladého jeleňa alebo soba Santaklausa. S Alenkou z INEXu
sme plánovali medzinárodný dobrovoľnícky tábor. Mal by sa konať niekedy v auguste, kedy na hrade bývajú aj 30°C horúčavy.

24.11.2007   Katarínska brigáda

Na svahoch hradného amfiteátra ostali ešte plochy porastené zvyškami kríkov. Aby tu na jar nevyrástli opäť husté kroviny, je potrebné ich odstrániť tesne popri zemi. V tom spočívala náplň dnešnej brigády. Prví turisti prišli na hrad o 10:50 hod.

Odstraňovanie kríkov prospieva aj ďateline šarišskej. Na ploche asi 1x2m (vyznačenej na obrázku), hneď vedľa chodníka nad amfiteátrom, sa objavil ostrovček hustého zmladenia. Ďatelinové lístky optimisticky vykúkajú pomedzi kmienky vypílených kríkov. Ak sa rastlinky rozšíria na celý svah, čoskoro budeme môcť podávať turistom originálny hradný nápoj - šarišský čaj z ďateliny šarišskej. Ďatelina pozitívne vplýva na pankreas a tvorí obľúbenú prísadu bylinkových kúpeľov :)

. 18.11.2007   Novembrový sneh a snehuliak

Dopoludnia bolo pekne jasno. Prišlo dosť turistov na to, aby sa v čerstvom snehu dalo podľa stôp zistiť, ktoré časti hradného areálu sú najviac navštevované. Na vrchole hlavnej bašty bol hradný snehuliak. Taký malý, novembrový. Metlu mal z vetvičky mliečnika, úsmev z tŕňa trnky, oči zo šupiek šípky a klobúk z vrchnáka fľaše.

.  03.11.2007   Podušičková brigáda

Dnes sa oplatilo vybehnúť na hrad ešte pred východom slnka. V jeho lúčoch mali farby príjemný nádych.

Deň s nádhernými výhľadmi prilákal aj členov turistického oddielu Tatran Prešov. Zoznámenie sa s vedúcim výpravy (na obrázku) prinieslo kontakt na regionálnu radu slovenských turistov, ktorá bude zasadať o dva dni. Možno z toho vzíde veľká turistická brigáda.

27.10.2007     Posledný októbrový víkend

Farby jesene si prišlo na hrad vychutnať niekoľko desiatok turistov. Pôsobivý bol pohľad na Kapušanský hrad ponorený do hmly.

. 20.10.2007   Prvý sneh, skautská brigáda a maďarskí turisti

Počasie skautskej brigáde zrána neprialo. Zima, vietor a sneh. Napriek tomu sa podarilo očistiť priestor pri treťom ohnisku.

Husté kríky skrývali množstvo odpadkov. Skautské aktivity sú súčasťou ich vlastného projektu "Odklínanie hradov" .

Napoludnie vystúpilo na hrad asi 50 turistov z Maďarska. Bol to prvý organizovaný zájazd na Šarišskom hrade zaznamenaný za uplynulé dva mesiace.  Šarišskému hradu chýba bezpečná odstavná plocha pre turistické autobusy. Výstavba vhodného parkoviska by výrazne prispela k zvýšeniu návštevnosti hradu.

. 10.10.2007     Stretnutie s pamiatkarmi

Na stretnutí s pánom Glosom a pánom Uličným z pamiatkového úradu sme hovorili o možnostiach uskutočniť v lete 2008 dobrovoľnícky tábor, ktorého cieľom by mohli byť už aj drobné konzervačné práce vybraných hradných objektov.

. 20.09.2007  .   Upratovanie po hradných hrách

Odvoz ostatného vybavenia a pohľad na vyprázdnené nádvorie. Tohoročná sezóna aktivít na oživenie hradu bola veľmi úspešná.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Denník z mesačného pobytu na hrade od 15.8. do 15.9.2007

15. august 2007 - streda
Sme na hrade!!! Dnes o 18:12 dorazila na hrad posádka kozmickej lode zvanej GAZela (veľmi šikovné autíčko firmy Terek, ĎAKUJEME!). Na hradnej plošine boli vysadení traja novousadlíci: Martin, Ľubo a Dávid. Onendlho prišla aj prvá dobrovoľníčka, Tereza z Prahy. Uprostred hustých krovín sme rozložili základný stan s nutným vybavením - sudy s vodou, zemiaky, počítač, slivovica a elektrocentrála... Pomaly zisťujeme, na čo všetko sme ešte zabudli. Ľubo s Dávidom sprístupnili jedinú obývateľnú baštu. Slnko zapadlo o 18:42. Zajtra nás čakajú prvé práce na stavbe oplotenia pre tri kozy - naše zubaté kosačky, ktoré tu čaká dôležité poslanie - vypásť hradný areál tak aby sa v plnej kráse ukázal, aký je rozsiahly. Aktuálne zábery sú vo fotogalérii.

16. august 2007 - štvrtok
Zážitky dnešného dňa sú francúzsky turista, zalezená užovka a odseknutý prst. Ale pekne poporiadku. Vstali sme o 6:00. Na zrúcaninách stredovekých hradov bývajú nádherné rána, konkrétne na Šarišskom hrade oživené preletom kŕdľov vtákov. Po rannej prehliadke areálu sme zistili že je tu roboty tak na tridsať rokov, nie na tridsať dní. A tak sme sa s chuťou do tej roboty pustili. Tento rok na jar tu pracovali mestskí pilčíci. Problém však je, že zrezané konáre nechali ležať na mieste. Tie prerástli novými prútmi, a skúste takto prepletenú plochu, obrnenú hrubými pňami a skalami, čistiť. My sme zvládli tak 5x5 m. Okrem toho sme postavili rám ohrady pre kozy, ktoré by mali doraziť v pondelok.
Prvý turista bol 80-ročný Francúz, ktorý sa vybral na Slovensko sám, obzerať naše hrady. Po anglicky vedel sotva desať slov, hútali sme ako sa v našej krajine orientuje. Išiel od Devína a pred sebou mal ešte asi dvadsať hradov. Turistický monitoring: 82 ľudí, jeden Francúz, traja Bielorusi, detský tábor z Poľska, Slováci zo Senice, poväčšine z Prešova a jeden z Veľkého Šariša. Zisťujeme, že okrem nás tu žije množstvo zaujímavých bytostí. Rôzne druhy motýľov a chrobákov, vtáky, cicavce a hady. Videli sme nádhernú užovku, ktorá sa skryla so slepej diery a tak sme si ju mohli dôkladne poobzerať. Dnes sme tu však mali úraz. Martinovi sa pri pílení šmykla pílka rovno na ukazovák ľavej ruky. Výsledok sú dva stehy. Ten odrezaný prst, spomínaný v úvode, patril neborákovi stolárovi, ktorého sme stretli na pohotovosti. Až tam si človek uvedomí, že naozaj opatrnosti nie je nikdy dosť. Po dnešnej skúsenosti to tu bude platiť dvojnásobne.
A ešte jeden zážitok. Dnes nám mestský traktor viezol hore kubík vody. Nanešťastie, na najprudšom stúpaní traktor ostal stáť a nemohol sa viac pohnúť. Neostávalo nič, len vypustiť tisíc litrov dolu kopcom. Bol to isto prvý vodopád v lese hradného vrchu. Aspoň huby dobre porastú. Hlavná úloha pre nás na zajtra teda ostáva dopraviť na hrad vodu.

17. august 2007 - piatok
Máme vodu! Veľa vody. Tisíc litrov na hrade. Mestskú prenosnú cisternu vyviezla na hrad opäť GAZela firmy Terek. Obdivuhodná mašinka. Ručička na teplomeri pri štvrťhodinovom stúpaní na jednotke sa nepohla ani o milimeter. Pri prečerpávaní vody do sudov sme urobili turistom novú atrakciu - prvý potôčik na hradnom nádvorí (na obrázku). Zdá sa, že voda na hrade má cenu zlata. Teda presnejšie, cenu griotky. Za pol litra vody sme od českých turistov dostali pol litra griotky.
Pokračovali sme v čistení nádvoria v okolí nášho stanu. V hustom poraste tráv a kríkov sme objavili " hladomorňu" , nejakú podzemnú miestnosť s dierou v strope. Šťastie, že do nej nik nespadol. Veru, Šarišský hrad skrýva ešte veľa nástrah. Treba byť opatrný. Dnešok potvrdil, že okrem turistov, ktorí odpadky rozhadzujú, existujú turisti, ktorí odpadky zbierajú. Skupinka mladých z Prešova vyzbierala dve vrecia odpadkov (foto vo fotogalérii) a ešte naám kechali balík potravín. Na večeru Ľubo pripravil skvelú zajačinku. To sme ešte netušili nočné prekvapenie.
O 22:00 prišla donáška pizze z Veľkošarišskej pizzerie! To sme teda nečakali. Teplá pizza a pivo, skoro rovno do stanu. Veru, dobra sa na hrade žije, keď na vás ľudia myslia v podhradí. Ďakujeme!!! Sčítanie turistov sme ukončili o 23:00 (!) kedy sem prišli ešte traja mladíci z Prešova. S baterkou sa chceli vyštverať na hlavnú baštu, ale nakoniec si to našťastie rozmysleli. Tento denník sme mohli poslať na net o deň neskôr. Vypovedala nám službu naša novučičká elektrocentrála. Takže opäť škrt cez plány. Musíme sňou do servisu, preto denník istý čas bude aktualizovaný nepravidelne.

18. august 2007 - sobota
V noci prišla poriadna búrka. Krátka ale o to silnejšia. Zobudili sme sa do čerstvého rána s vyčisteným vzduchom. Pri zaujímavej hre slnka a tieňov mrakov sa nám naskytol nádherný pohľad na Kamenický hrad, ktorý si môžete vychutnať vo fotogalérii. Hoci je sobota, nočná búrka a zamračené počasie asi veľa turistov odradí. Dopoludnia však prišiel sympatický párik z mesta Lipany. Pripravili nám skvelý švédsky stôl. Olivy, syry, slaninka, zelenina. Mňam! Takto cez web našich hostiteľov pozdravujeme a ďakujeme! Prišli aj prví " presvedčení turisti" . To sú takí, ktorých myšlienka žiť na hrade nadchla natoľko, že sa pridali k dobrovoľníckej službe. V tábore už máme teda stany dva a do zoznamu novousadlíkov na hrade pridávame nové mená - Roland a Norik z Prešova. Dnes sme tu mali turistický rekord. Presnejšie, najvzdialenejších turistov. Váňa a Žeňa zo sibírskej oblasti Ťumeň, od Šarišského hradu vzdialenej vyše 4000 km. A dnešný deň priniesol aj prvých sponzorov. Dvaja chlapci z Nemecka, ktorí si robia výlet po strednej Európe nám venovali sto korún. Bude na benzín pri behaní po servisoch s elektrocentrálou. Do podhradia sa ide v pondelok.

19. august 2007 - nedeľa
Dnes sme postavili náš historický stan, pokročili vo výplete ohrady pre kozy, obsekali sme okolie nájdeného prepadliska. Ľubo sa zamyslel nad porastom kríkov javora poľného a namiesto vyrúbania pri zemi, " vystrihol" z nich živý plot. Tomu sa hovorí efektívne využívanie prírodných zdrojov. Laco sa pustil do čistenia amfiteátra. Je to poloblúkovitá dolinka na východnej strane hradu. Tu by sa malo odohrať divadelné predstavenie 16. septembra, a preto to bude v najbližších dňoch naša priorita.

Zhodli sme sa na tom aj s členmi šermiarskej skupiny Cohors z Prešova, ktorí dnes posilnili rady turistov. Tých sme dnes napočítali 141. Okem ľudí boli na hrade dve autá, dve štvorkolky, dve motorky, päť bicyklov, päť psov, jeden kôň a v podvečer nás prišla pozrieť aj sympatická fretka. Ešte sympatickejší boli jej majitelia. Boli to prví internetoví turisti. To sú takí, ktorých na hrad prilákala táto internetová stránka. Ponúkli pomoc na zajtra, kedy sem potrebujeme privediesť zubaté kosačky - naše kozy. Na to potrebujeme vytvoriť stádový efekt, a ptreto pozývame aj ďalších dobrovoľníkov na kondičný výstup na hrad zajtra o 17:30. Zraz je pred domom na Hlavnej č. 7 vo Veľkom Šariši. Počkať sa možeme v krčme oproti (Pohostinstvo pod hradom). Odmenou môže byť pekný západ slanka, aký je z dnešného dňa vo fotogalérii.

20. august 2007 - pondelok
Kozy sú na hrade, pokazená elektrocentrála vymenená za novú, stehy z porezaného prsta sú vybraté a na hrade sa zišla partia super ľudí. Denisa, Miška, Slavo, Laco, Martin – to sú pohoniči kôz. Keby ste chceli niekedy prehnať kozy cestou i necestou a do poriadne strmého kopca, najlepšie ak kozám asi tak 10 cm pred nosom držíte nejakú koziu maškrtu. Nám sa osvedčili listy z orecha a viniča. Hore dokončovali ohradu Igor a Pepo. Naše nové spoločníčky sa volajú Rozka, Macka a Bodka a bližšie sa predstavujú vo fotogalérii. Každá má zvonček inej veľkosti a spolu tu vytvárajú brutálnu romantiku.
Turistov dnes bolo 25 a turista dňa sa stal učiteľ češtiny na nemeckej univerzite. Hneď vedel o čo nám ide a bez dlhého vysvetľovania postavil dva metre steny ohrady (na jeden meter treba asi 80 palíc dlhých 1,5 m. A že nám tu o rok pošle partiu nemeckých študentov. Správny chlapík.

Skvelý deň za nami. Až na ten včera sľúbený západ slnka. Dnešný večer sa totiž zo západnej strany hrnie búrka a tu z hradu vidieť, čo v skutočnosti znamená „nad Tatrou sa blýska“. Práve zvoní telefón s varovaním, že ta búrka vo Zvolene trhá strechy. Náš historický stan je síce silno ukotvený a vedľa je bašta s plechovou strechou, ale beskozvod má odrezaný, a preto,
i pre pokoj našich blízkych, schádzame do podhradia. A rozmýšľame, koľko by stála oprava bleskozvodu.

21. august 2007 - utorok
Po nočnej búrke sa vyčasilo a my sme už o 6:00 opäť na hrade. Stan stojí, ohrada tiež a kozy pokojne obhrýzajú kríky. Nič nenasvedčuje tomu, že o polnoci sa tu čerti ženili. Prví turisti prišli už o 9:00, poslední o 22:00. Spolu ich bolo 47, najviac mladých z Veľkého Šariša. Hlásili sa nám aj z televízie, ale pre poruchu auta sa museli vrátiť späť. Ale dnes vyšiel článok o dovolenke na hrade v Korzári, preto ak by ste mali niekto sem cestu, potešili by nás tie novinky. Radi si prečítame, čo nové v podhradí. Začali sme stavať informačnú tabuľu, ktorá by predstavila návštevníkom hradu tento náš pobyt a tiež upozornila na voľne sa pohybujúce kozy. Večer prišla ďalšia zubatá kosačka - Bleki. Zoznámte sa prosím vo fotogalérii. Na večer chystáme slávnosť ukončenia prvého týždňa pobytu na hrade. Do prípravných prác sa zapojili aj Vlado, Mišo a Miloš z Prešova (na obrázku) - členova slovanskej metalovej kapely. Každý deň spoznáme na hrade nových ľudí.

22. august 2007 streda
Mediálna búrka. Tak by sa dal charakterizovať dnešný deň. Markíza, STV, ČT, TA3. Celkom úspešný ohlas médií na našu tlačovú správu. V práci sme sa zamerali na nami obývanú baštu. Boli v nej zbytky elektrocentrály, ktorú tu nechali stavbári z prieskumu hradu v 70-tych rokoch. A ešte rozbitá informačná tabuľa, stavebná suť a kamene. Po vyčistení by sme si vedeli vo veži predstaviť aj útulnejšie zariadenie. Naše vízie dospeli až k trvalému osídleniu hradu... Štedrosť návštevníkov hradu bola dnes sladká. Dva banány, horalky, melón a koláče. Vynikajúce koláče, za ktoré sa chceme poďakovať Eve a Adele. Za odmenu sme im dali do rúk hrable a kliešte na kríky. Obe sa s chuťou pustili do práce. My sme s chuťou zjedli tie koláče. Mňam! Zásoby našej vody dnes ocenili psíčkári. Ono niekedy ľudia zabudnú na smäd svojich štvornohých členov rodiny. Turistický priemer (54 ľudí) zakončili tri žienky - divožienky z krkonošských hôr. Na hrad prišli o 22:14 a radi sme im poskytli strechu nášho historického stanu.

23. august 2007 štvrtok
Ráno nám Ľubo doniesol nabité batárie do vŕtačky a tak sme mohli dokončiť informačnú tabuľu o našom projekte pri vstupe do hradu. Na tabuľu dopisujeme počet turistov (na obrázku) vo forme grafu. Doterajší priemer vychádza na 65 denne. Dnešní turisti dňa sú skauti z Hermanoviec a skautky z Paríža. Prišli sem s cieľom pomôcť pri obnove hradu a urobili kusisko roboty. Pomaličky sa krovinaté nádvorie mení na trávnaté nádvorie. Príďte sa pozrieť.
V sobotu ráno odchádza Tereza. Zajtra tu bude rozlúčka pri ohni, tanci a speve. Na rozlúčku by sa nám hodilo červené víno. Biele sme vypili a naše pivové zásoby (chladené) sme ponúkli turistom. Naplnili sme fotogalériu tejto stránky, takže musíme vytvoriť novú. Ale až zajtra. Nočné motýle nám nalitevajú na monitor notbuku, elektrocentrála už pýta oddych a hviezdy nad Šarišským hradom neuveriteľne padajú, tak si ich ideme vychutnať.

24. august 2007 piatok
Dnes bola absolútna pohodička. Akurát ráno nás vyspovedali novinári z Plus jeden deň. Hrad navštívilo len 18 ľudí. Pod tento zatiaľ najnižší počet sa podpísali horúčavy, kedy výstup na hrad je naozaj namáhavý. Výnimkou, ktorá potvrdila pravidlo, bol rakúsky párik dôchodcov. Večer prišiel ešte prešovsko-pražský párik a jeden cyklista. Potešili nás traja dobrovoľníci z Bratislavy, ktorí prázdninujú vo Veľkom Šariši. Marianna, Michal a Zuzana (na obrázku). Pomohli presekať chodník ku latríne, ktorú budeme stavať zajtra. PS: Ďakujeme aj za lekvárové buchty!
Pri západe slnka priletelo zo severu deväť krkavcov. Sedemkrát nad nami zakrúžili a rýchlo leteli preč. Keby to bolo pred tristo rokmi, isto by sme tomu pripísali blížiacu sa pohromu... Hrad zahalila teplá noc plná mesačného svitu, keďže mesiac sa pomaly nalieva do splnu. V prvom sude nám ostalo asi sto litrov, čo bolo akurát na príjemný kúpeľ. Sediac po krk vo vlažnej vode s očami uprenými na mesiac za siluetou hradieb sa príjemne rozmýšľa o tom, aký je život krásny.

25. august 2007 sobota
Zobudili sme sa do príjemného teplého rána. Po očiste a raňajkách, len čo sme sa chpili pracovného náradia, ozval sa z diaľky strašný hrmot. Kozy splašene behali okolo stanu a my sme s obavami hľadeli na sever, odkiaľ sa ten hrmot bížil. V dlaniach zvierajúc mačety a sekery, sme si spomenuli na večerný prelet krkavcov. Žeby naozaj malo prísť niečo stašné? A v tom sa to stalo. Spoza vrcholkov stromov sa vynorila obrovitánska obluda. Rútila sa priamo na nás. V papuli zvierala človeka, ktorý na nás mával. Kozy poskákali do najhustejších kríkov... A my sme usúdili, že na letisku pod hradom bol letecký deň. Vetrone a ľahké lietadlá sa predvádzali v krkolomných kúskoch. Najlepší zážitok z leteckého dňa je na hlavnej bašte Šarišského hradu. Tam vidíte aj ako lietadlá lietajú pod vami. A nebolí vás krk od zakláňania hlavy. Letecký deň sme si vychutnávali dosýta, takže našu latrínu sme nestihli dokončiť. Ale už aj taká nedostavaná poslúžila svojmu účelu. Večer ju " pokropili" ženy živánskej partie. Prišli nás pozrieť kamaráti z podhradia. Slavo namiesil vynikajúcu živánku, ktorou chcel tromfnúť Ľubovu zajačinku (jej obrázok máme vo fotogalérii). Škoda, že došli baterky vo foťaku. Bolo by sa na čo vo fotogalérii pozerať. Na náš štvrtkový inzerát na červené víno zareagovalo viacero návštevníkov a tak sme mohli hradnú pivnicu naplniť tým pravým mokom. Noc bola ešte mladá, keď sme začali iskrovú šou. Kto takú šou nepozná, nech príde prenocovať na hrad.

26. august 2007 nedeľa
Nedeľa nesklamala a počet návštevníkov hradu dosiahol druhé maximum, 125 ľudí. Keby sme mali foťák, ukázali by sme, ako vyšiel dôchodca z Trebišova z barlou až na hlavnú baštu; sympatickú Košičanku sprevádzajúcu dvoch mladých Belgičanov, ktorá prisľúbila pomoc s prekladom nášho sprievodcovského slova do francuzštiny; alebo akou atrakciou sú pre turistov naše kozy... V návštevnosti sa na prvých miestach už pravidelne predbiehajú Veľkošarišania a Prešovčanmi. Dnes vyhrali Prešovčania o jedného turistu, prišlo ich 36. Z ostatných lokalít sme tu mali návštevníkov z Košíc, Bardejova, Stropkova, Komárna, Spišského Podhradia, Lemešan, Záborského. Zo zahraničia tradične Česká republika a Poľsko, ale aj Kanada a USA. Poslední turisti prišli o 23:30 a bola tu aj polnočná bubnovačka. Celkom slušný potenciál pre rozvoj služieb. A keby sa k tomu pridala aj lepšia propagácia a sprievodné podujatia, zopár pracovných príležitostí si tu človek dokáže predstaviť. S týmito rozvojovými úvahami schádzame do podhradia na večernú omšu. Zajtra nás čaká ešte jedna úradovačka a nákup. Nočnú službu na hrade má Ľubo.

27. august 2007 pondelok
Pondelkové dpololudnie vôbec nevyzeralo ako pondelkové. Bolo tu celkom živo. Asi dvadsať turistov. Kozoterapiu ľudiana hrade aktívne využívajú, najmä deti. Popoludní prišli dve silnejšie prehánky, a tak celkový počet návštevníkov sa zastavil na čísle 25. Prišal aj donáška koláčikov z podhradia. Opäť sa potvrdilo, že ak sa chcete stretnúť so zaujímavými ľuďmi, choďte žiť na hrad. Dnes prišiel výnimočný turista. Človek, ktorý výborným spôsobom dokáže spojiť svoju profesiu - stavbárinu, so záľubou - históriou. Zaujíma sa o staré mapy a z nich číta históriu rozvoja obcí a miest. Žije v Michalovciach, no jeho návšteva na Šariši zanechala veľa podnetných informácií pre skúmanie vývoja osídlenia Veľkého Šariša. Pozdravujeme do Zemplína a ďakujeme za návštevu! Potešujúce bolo, že vzdelaný turista už vedel o našej dobrovoľníckej službe. Jednoducho pri príprave na cestu čepral informácie o ciele cesty z internetu a medzi odkazmi našiel aj túto stránku. Z pracovných aktivít - v stane pribudla nová pričňa a o trochu sa zväčšila aj trávnatá plocha.

28. august 2007 utorok
Dobrovoľník dnešného dňa bol jednoznačne Laco. Je to vyslovený pracant. Vysekal, vyrezal, pohrabal kusisko nádvoria. Martin sa venoval turistom a stále písal niečo na notbuku. Nasledujúci týždeň si toto " zaháľanie" musí poctivo odpracovať. Cez deň ožilo nádvorie francúzštinou. Šantili tu Sedrick, Viktor a Henryk - deti z Francúzska, ktoré prišli na Slovensko navštíviť mamkin rodný kraj. Večer prišla partia mladých z Veľkého Šariša a Šarišských Michalian a mali sme tu aj rádioamatársku staničku, ktorú prišli vyskúšať Ľubo s Ivetou z Prešova. Priniesli nám pizzu a cez vlny éteru nám spravili reklamu v rádioamatérskej brandži. Ďakujeme!
POZOR, POZOR, vážení návštevníci tejto stránky! Na poslednú prázdninovú sobotu, teda 1.9.2007, zvolávame veľkú brigádu. Potrebujeme hlavne vyťahovačov suchých prerastených konárov (prineste si pracovné rukavice), odštikávačov zelených prútov (treba kliešte na kríky, píklu, mačetu alebo sekerku), očisťovačov kmeňov (zídu sa malé hrabličky alebo motyčka). A veľmi by pomohol krovinorez a motorová píla. Voláme všetkých z podhradia, ktorí už boli i neboli na hrade. Prídte nám pomôcť.

Dnes sa skončil druhý týždeň na hrade a zdá sa, že skončili aj teplé noci. Chlad však neubral na mystickom pohľade na mesiac, ktorý v splne neuveriteľne osvetľoval hrad. Ďalekohľadom sme ponad žeravé uhlíky hľadali na mesiaci lunochod a v čerstvom vzduchu bolo cítiť jeseň. Podľa predpovede jej však má predchádzať pekné babie leto.

29. august 2007 streda
Tretí týždeň na hrade sme začali štátnym sviatkom, čo sa prejavilo aj na návštevnosti. 168 turistov je doposiaľ rekord. A určite by padla aj dvestovka, keby popoludní neprišiel dážď. Ráno bolo krásne, slnečné počasie. Stihli sme natrieť latrínu. Má peknú dubovú farbu, je jednoducho neodolateľná. Počet dobrovoľníkov sa opäť rozrástol. Spolu doposiaľ priložilo ruku k dielu na hrade asi 30 ľudí. Veľmi povzbudivé bolo stretnutie s pánom starostom Šarišských Michalian, obce hraničiacej s hradným kopcom zo severu, ktorý prisľúbil pomoc. Turistom dňa bol Dávid z Prešova. Nielenže bol dnešným stým návštevníkom hradu, ale bol zároveň najmladší počas našej služby, a tiež sa dopravil na výnimičnom prostriedku - na kočiari (na fotografii). Pozdravujeme Dávida aj jeho rodinku a ockovi ďakujeme za sponzorský príspevok. Dážď zastihol na hrade niekoľko turistov. S partiou mladých ľudí zo Sabinova, ktorí sprevádzali dvoch nemeckých turistov, sme si postavili prístrešok a prečkali dážď pri červenom vínku, ktoré nám priniesol pán Železník. Ďákujeme, vínko bolo skvelé. Rovnako ako aj dnešný deň.

30. august 2007 štvrtok
Štvrtkové daždivé očakávanie sa nenaplnilo a prví turisti sa objavili už o 9:30. Starší pár zo Sabinova, ktorý šikovne využil autobusový spoj Sabinov - Prešov cez Medzany. Autobus má zastávku na úpätí hradného kopca a pre návštevníkov zo severu je to na hrad bližšie ako cez Veľký Šariš. Sabinov dopoludnia v návštevnosti viedol aj vďaka skupine mladých, ktorí si urobili na hrade rozlúčkový prázdninový výlet. Prišli aj traja mladíci z Gdaňska. Ukázalo sa, že sú to členovia šermiarskej skupiny. Hrad ich doslova uchvátil a radi by si prišli sem niekedy zašermovať. Dnes sa konal odvoz odpadu. Mestský traktor odviezol vlečku odpadu, ktorý sme na hrade vyzbierali (na obrázku). Mech skla, mech odpadkov, dva mechy PET fliaš a asi 200 kg železa (zvyšky rozbitej trafostanice zo zastrešenej bašty, ktorú sme komplet vypratali). Martin popoludní zbehol do podhradia, kde dnes zasadali poslanci mestského zastupiteľstva. Službu na hrade mali Laco, Puki, Slavo a Miška. Šikovne sa vyzvŕtali na krovinovisku a premenili ho na lúkovisko. Na večer sem prišlo 18 mládežníkov z Veľkého Šariša. Rozdelili sa na dve ohniská a do polnoci na seba pokrikovali „éééé-óó“. Spať sa pri tom nedalo, ale v jednom momente sme zaznamenali dokonalú ozvenu. Volajúci stál niekde pri hlavnom ohnisku a volal smerom k vstupnej bráne. Odtiaľ smerom k nášmu stanu prichádzala skutočne dokonalá ozvena akoby z reproduktora. Ráno si to vyskúšame. Éééé-óó...

31. august 2007 piatok
Po rannej rozcvičke, vo sviežom vetríku a pod jasnou oblohou, sme doplnili graf návštevnosti na tabuli pri vstupnej bráne. Mládež sa po hýrivej noci z hradu vytratila a po chvíli začali prichádzať turisti. Prví boli manželia Muchovci zo Spišskej Novej Vsi. Pani Muchová je rodáčka z Veľkého Šariša! No a pán Mucha bol učiteľom známeho archeológa Michala Slivku, ktorý v 70-tych rokoch viedol aj výskum na Šarišskom hrade. Dali sme sa do reči, až sme prišli k ich synovi, ktorý má zaujímavú webstránku, ale že ju ešte nevideli. Na Šarišskom hrade s tým nemáme problém. A tak manželia Muchovci prvýkrát zhliadli svojho syna online priamo z hradu (na obrázku).
Dnes sme dostali vzácny dar. Legionársky odznak od Bruna z Prešova (vo Fotogalérii II). Brunov ocko tiež žil na hrade mesiac. Pracoval totiž ako študent na archeologickom výskume ešte za minulých čias. Odznak sme pripli nad vchod nášho historického stanu, čím dostal ozajstný punc stanu vojenského. Ďakujeme Bruno! Návštevnosť spolu 44 ľudí. Prišiel aj druhý kočík a v ňom najmladšia členka štvorčlennej rodinky z Uzoviec - trojmesačná Sofia.

1. september 2007 sobota
Práce na úprave hradného amfiteátra dnes výrazne pokročili, a to najmä Rolovi, bratom Lacovi a Igorovi a ich rodičom (všetci z Prešova). Ale pomáhala aj päťčlenná rodinka z Prešova, štvorčlenná zo Šarišských Michaľan, aj pani z Gregoroviec. Konečne sme sa presekali na dno amfiteátra a prečistili aj javiskovú plochu. Prerastené suché konáre po jarných pilčíkoch sme povyťahovali až ku hlavnému ohnisku. Keď sa človek večer rozhliadol na výsledok dnešnej práce, pocit priestoru zahrial na duši. Sladkou odmenou nám boli vynikajúce pirohy od babky Firmentovej z Prešova. Návštevnosť bola slušná, 69 ľudí aj napriek prehánkam. Paleta miest, odkiaľ prichádzajú turisti sa rozšírila o Bardejov, Poprad, Hlohovec, zo zahraničia Česi a Nemci. Večer ešte prihrmeli štyri štvorkolky z Prešova a potom už bolo len ticho, mesiac a cvrlikajúce lúčne kobylky.

2. september 2007 nedeľa
Pekná slnečná nedeľa znamená na Šarišskom hrade peknú a pestrú návštevnosť. Dnes nový rekord. 180 návštevníkov! K tomu 12 bicyklov, 3 motorky, 2 štvorkolky, dva kočíky a zopár áut. Pritom je dosť možné, že niekoľko ľudí sme nezaznamenali. To sú len čísla pre areál hradu. Takmer každý deň nám ľudia hlásia turistov, ktorí vyjdu len po chyžku. To je taká malá čistinka v polceste na kopci. Kedysi tam vraj bol poľovnícky zámoček, neskôr (asi pred sto rokmi) tam býval starý vojak, veterán a súčsníci ešte pamätajú časy, keď sa na chyžke konali majálesy. Tie skončili niekedy v šesdesiatych kokoch po tragickej nehode, kedy splašené kone usmrtili mladého pohoniča. Dnes sme sa dozvedeli, od pamätníkov archeologického výskumu spred 30 rokov, že na mieste kde máme postavený stan, boli odkryté akésy hroby. Nuž, je už pokročilá noc, tmavá a chladná... Presne ako na obrázku. Na hrade svieti len monitor notbuku a máme taký divný pocit akoby nám tu niekto stál za chrbtom. Bŕŕŕ. Radšej končíme písanie denníka a ideme spať.

3. september pondelok
V podhradí začal školský rok a na hrade, zdá sa, začalo obdobie kľudu. Len osem turistov za celý deň. Z toho dvaja motorkári (odniekiaľ z blízkeho okolia), dvaja kamaráti zo Zvolena a štyria českí turisti, z toho jeden žijúci v Austrálii. Austrálčan sa pýtal, či tu nepodávame občerstvenie. " Pivo došlo, akurát tu máme jednu plzeň" , znela žartovná odpoveď. Smädný turista z ďalekých končín si s chuťou dal na Šarišskom hrade plzeň a rozhliadol sa po šarišskom kraji. Dnešní prví turisti boli z Mladej Boleslavi a odskočili si na výlet zo Slovenského raja. Dobre vedieť, že náš hrad má potenciál osloviť aj klientelu takej destinácie, akou je Slovenský raj. Málo turistov, znamená pre naže kozy málo soli. To sme ináč ešte nespomínali, že jediná vec, čo nám zatiaľ zmizla, je kamenná soľ pre kozy. Bola položená medzi kameňmi, a tak si ju možno niekto zobral do skalky, netušiac, že je to soľ. Kým bola dobrá návštevnosť, kozy olizovali slaných turistov. Niektorí pri výstupe na hrad toho vypotili až-až. Lenže teraz? Osem turistov. Slabota.

4. september 2007 utorok
Predpoveď počasia vyšla. Dážď, mrholenie a studený vietor. No ani takéto nevľúdne počasie nespôsobilo na hrade ľudoprázdno. Spolu tu bolo päť ľudí. Službu mali Martin a Peter, prišiel aj strážca prírody, dobrovoľník Roman z podhradia a jeden dôchodca, asi turista, ale ostal len pri bráne, takže nebola príležitosť na rozhovor. Keď dážď zoslabol na mrholenie, dalo sa čo-to porobiť na vysekávaní kríkov, ale viac sa robilo v bašte pod strechou. Tá je teraz vyzametaná a presúva sa do nej hlavný stan. V rádiu počúvame správy, že v Tatrách nasnežilo, a že zajtra má byť chladnejšie, viac dažďa a má fúkať silný vietor. Pri takej prognóze sa oplatí radšej zaspomínať na nedeľu, kedy na jasnej oblohe krúžili sťahujúce sa bociany.

5. september 2007 streda
Tak dnes to prišlo. Po 21 dňoch na hrad neprišiel ani jeden človek. Skoro celý deň dážď a vietor. Pochmúrna nálada ako vo filme o temnom stredoveku. Chýbajú už len siluety zbrojnošov, žobrákov a mníchov. Do suda nám napršalo 200 litrov kvalitnej dažďovej vody, ale kúpať sa v nej asi už nebudeme. Dážď odradil aj redaktorku Slovenského rozhlasu, ktorá sa chystala prísť urobiť rozhovor.
Pri mrholení sa dalo trochu popracovať, ale moc toho nebolo. Kozy sa chúlia pod celtovým prístreškom na podstlatej suchej tráve a flegmaticky prežúvajúc trpezlivo čakajú na zajtrajší deň. Ten clivý a sychravý tréning trpezlivosti (aj otužilosti) sa celkom hodí do scenérie ruín hradieb a bášt. Vzácny okamih v tomto suchom roku. Treba si to vychutnať. Ešte pred dvoma rokmi bola na hrade zachytená voda v podzemných kamenných cisternách alebo pivniciach (sú tu dve). Teraz sú prázdne. Veď voda v krajine chýba. Nech sa dosýta vyprší.

6. september 2007 štvrtok
Ráno bol hrad ponorený do hustej hmly a zdalo sa, že to bude druhý ľudoprázdny deň. No, nestalo sa. Ako v rozprávke, sa z hmly vynoril prvý návštevník. Bol to maliar z neďalekého mesta Lipany. V podhradí sa totiž koná maliarsky plenér a on si vybehol pre inšpiráciu. Hmla ustúpila a na hrad prišli prví ozajstní turisti. Poľský pár. Ani na poludnie sa nerozpršalo, a tak prišiel i druhý poľský pár, aj turisti zo Starej Ľubovne, dvaja cyklisti z Prešova.
Do dobrovoľníckej služby prišiel pomôcť Tomáš (na obrázku), takže pohli sa aj práce a dokončili sme čistenie okolia zastrešenej bašty. Poobede sa dokonca ukázalo slniečko, akurát na presušenie spacáku. Večer na južnom obzore zažiarila belasá obloha a rozpršalo sa až v noci o pol desiatej. Celkom príma deň.

7. september 2007 piatok
Piatkové ráno opäť v hustej hmle, ale zdá sa, že sa cez noc dostatočne vypršalo. Zvoní telefón a kamarát Jaro potvrdzuje záujem prísť sa odreagovať na hrad s motorovou pílou a krovinorezom. Slovo dodržal a od desiatej sme už fičali s mašinami. Azda sme nepohoršili prvých turistov – starší sabinovský pár, ktorým sme hlukom pobyt na hrade asi dosť znepríjemnili, za čo sa im ospravedlňujeme. Vykosili sme trávnatú plochu medzi stanom a hlavným ohniskom, orezali kroviny pri bráne, nahrubo sme skosili celý amfiteáter a poodrezávali sme prízemné „hlavy“ kmeňov kríkov, ktoré tu ostali po jarných pilčíkoch (na obrázku). Naozaj nestačí tu raz za rok pozrezávať pol metra nad zemou hrubé kríky a ani neodpratať konáre, ktoré potom len prerastú a výsledkom je dvakrát taká robota.
Popoludní prišli Lazoríkovci, potomkovia známeho folklóristu z Krivian, ktorý tu na hrade účinkoval v úspešnom filme Iné svety. Pán Lazorík mladší nám doniesol pivo. Ej veru, dobre padlo. Vďaka! A tiež nás potešila návšteva redaktorky Slovenského rozhlasu, čím sa náš projekt po televíznych a printových médiách spropaguje aj po zvukovom éteri. Turistickú štatistiku večer uzavrela sympatická učiteľka zo Sabinova. Po ôsmej hodine sa na hrad vyplazila od západu hustá hmla a prikryla spomienky na dnešok, v ktorých rezonuje zvuk píly a krovinorezu a hreje pocit z kusiska vykonanej práce. Jaro, vďaka moc za pomoc! Dobrú noc.

8. september 2007 sobota
Sobotňajšie ráno sa ukázalo v plnej veternej sile. Fukoty zo všetkých strán nevydržal prístrešok pre kozy a odtrhnutým lankom plápolal vo vetre spolu s vlajkami na stane a ohrade. No čuduj sa svete, o ôsmej už dorazili prví turisti. Takí ozajstní, českí turisti s báglami. Vraj prenocovali na železničnej stanici v podhradí. Boli to študenti archeológie zo Zlína. Hodili sme debatu o technikách opravy kamenných múrov a že by chlapi radi došli na budúci rok, ak by sa tu robil nejaký archeologický tábor.
Vietor a olovené mraky dopoludnia odradili divadelníkov, ktorí mali dnes prísť na megabrigádu, no neodradili kontrolu z Konta Orange, ktoré poskytlo peniažky na náš projekt. Našťastie, boli to dve milé dámy, ktoré namiesto zaslúženého pucungu, že kde sú mladí dobrovoľníci, nazbierali v areáli hradu dve vrecia odpadkov.
Ale dnes sa na hrade aj pracovalo. Peťo a Župi s motorovou pílou poorezávali kroviny okolo vstupnej bány, rodinka z Košíc, pán Čižek, Slavo a Ľubka z Veľkého Šariša čistili amfiteáter spolu s Vitovičovcami z Prešova a prišla aj štvorčlenná úderka s ďalšou motorovou pílou z podhradia. Titul „Pracant dňa“ si zaslúži Roman z Prešova. Zoznámili sme sa pred týždňom, prišiel ako turista na hrad aj s priateľkou Luciou. Slovo dodržal a prišiel pomôcť. Rúbal, sekal, odštipkával, a tak menil rúbaň s trčiacimi kmienkami kríkov na hladkú lúku. Dnes bol aj deň pokladov. Na Slovensku existuje asi dvesto maníkov, ktorí ukrývajú kde-kade fiktívne poklady a potom zverejnia ich súradnice na internete. Ostatní maníci ich potom hľadajú s džipieskami. Pokladom je vodotesná nádoba (napr. krabička na potraviny), v ktorej je ceruzka, zápisník - logbook a rôzne iné premety. Hľadač si pri nájdení môže čokoľvek zobrať, no zároveň niečo aj pridať, aby poklad ostal naďalej aj pre ďalších hľadačov. Po nájdení je potrebné urobiť o tom záznam aj na internete a tým sa podeliť o zážitky s ostatnými. Takýto poklad je aj na Šarišskom hrade a od apríla ho tu našlo päť hľadačov. Celkom zaujímavý šport. Volá sa to geocaching. Dnešný hľadač, mistr Tom (na obrázku podáva z našej bašty správu o nájdení pokladu ), nám zameral historický stan. Jeho GPS súradnice sú N49 03.166 E21 10.529.

9. september 2007 nedeľa
Vietor neutíchol ani v nedeľu. Na hrade prenocovali Peťo, Župi a Martin. Sčítanie turistov otvoril pár z Nemecka a pán so psíkom z Prešova. Tí ešte vystihli slnečné dopoludnie so slabým vetríkom, no na obed to bolo dosť kruté. Záver z dnešného dňa je, že keď v nedeľu fúka silný severák a je polooblačno, na Šarišský hrad príde 73 ľudí. Celkom dobré, nie? To taká pekná nedeľa babieho leta by ešte mohla trhnúť rekord spred týždňa, kedy prišlo 180 ľudí.
Dnes bol na hrade sviatok. Veľká udalosť!!! Taká ochranársko – botanická. Našli sme ďatelinu šarišskú! Na hradnom kopci ju pred takmer dvesto rokmi našiel a ako nový druh flóry opísal botanik Hazslinsky, pôsobiaci v tom čase na prešovskom kolégiu. Po latinsky ju nazval Trifolium sarossiense. Od bežnej ďateliny lúčnej sa odlišuje väčším a jemnejším kvetom sýtoružovej farby a plnozelenými špicasými listami bez svetlých škvŕn. Ďatelinové trojlístky sú podľa tohto „šarišského kvetu“ znázornené aj na erbe mesta Veľký Šariš. V čase objavu tohto nového druhu ďateliny bol hradný kopec zrejme menej zarastený a presvetlené porasty udržiavala pastva domácich zvierat. Ďatelinka totiž potrebuje slnko a v hustom poraste kríkov nemá šancu prežiť. V posledných rokoch tu šarišská ďatelinka nebola vôbec pozorovaná. O to cennejší je náš nález. Síce len jediný kvitnúci (no dúfajme, že nie posledný) exemplár, ale predsa len dáva ešte šancu na záchranu tejto ozdoby a rarity Šarišského hradného vrchu. A najlepší spôsob, ako ďatelinke pomôcť, je premeniť kríkové zárasty na lúku. Obrázok ďatelinky Šarišskej si môžete vychutnať vo fotogalérii III. Záberom krásneho západu slnka sa chceme poďakovať štedrým darcom proviantu pre dobrovoľnícku službu. Za uplynulý víkend to boli: štyri hermelíny, veľké balenie BeBe Dobré ráno, fľaša červeného vína a súdok tokajského, tri pivká ŠARIŠ, sardinky, tri druhy koláčov, špekáčiky a porcia teplého guľášu! Dobrú chuť a na zdravie!

10. september 2007 pondelok
Po víkende opäť pohodička. Včerajšie vetrisko pekne prečistilo vzduch, ale na severozápade sa držia husté mraky. Takže ešte stále sa nedá zodpovedať zásadná otázka, či z hradu vidieť Tatry alebo nie. Ale podľa doterajších pozorovaní zdá sa, že hradný kopec (570 m) je v tieni Bachurne (1081 m). Chcelo by to sadnúť nad mapu a vypočítať, či aspoň existuje teoretický predpoklad. A ak áno, máme ďalšiu atrakciu. Že ten kto pri západe slnka na svätého Jána zazrie z hlavnej bašty tatranské štíty, tak do roka sa... a to ešte treba premyslieť.
Turistický modrý pondelok - traja návštevníci: Veľký Šariš, Poprad, Prešov. Mediálne sme však excelovali, a to telefonickým vstupom naživo z hradu priamo do vysielania regionálnych správ na Dvojke STV. Celkom pekná bodka za medializáciou mesačného pobytu na hrade. Službu mali Martin, Tomáš a jedna motorová píla, ktorou sa pokračovalo vo vypiľovaní kmienkov kríkov popri zemi. Na tomto je ešte potrebné popracovať, ale aj tak je už dostatočný priestor v hľadisku prírodného hradného amfiteátra. Dnes bol posledný kozí deň. Večer prišli pomôcť Ľubo, Miška a Slavo s rodičmi a naše štyri zubaté kosačky – Rózka, Macka, Bodka a Bleki sme odviedli do podhradia. Posledný pohľad na rozlúčku (na fotografii) a dovidenia kozie prázdniny na hrade. Na utorok a stredu hlási dažde a silný vietor. Rozhodli sme sa preto dať si pauzu aj vzhľadom na potrebné organizačné vybavovačky ku oslavám mesta v podhradí.

11. september 2007 utorok
Pauza v podhradí, na hrade hmlisto, veterno a celodenný dážď.

12. september 2007 streda
Dopoludnia pauza v podhradí. Popoludní práce na čistení amfiteátra od kríkových hláv. Na hrade pusto a ticho. Ani človiečika-turistíka, ani cinkot kozích zvoncov, ani džavot dobrovoľníkov. Včera tu musel brutálne duť vetrisko, lebo zo stanu bola odfúknutá vlajka a tiež v lese hradného kopca sú čerstvo popadané stromy.
Zajtra začínajú v podhradí mestské oslavy 790. výročia prvej písomnej zmienky a v
uliciach Prešova už beží pozývacia kampaň na nedeľné divadelné hry (na obrázku).

13. september 2007 štvrtok
Práce v podhradí na ďalšom projekte Les rodokmeňov, čo je pokus Veľkošarišanov o svetový rekord v zbierke rodokmeňov. Počasie už bolo pekné slnečné, takže aj na hrade bol viac turistov. Podľa monitoringu z podhradia, mohlo byť hore asi 40 navštevníkov.

14. september 2007 piatok
Mimoriadne rušný deň. Na hrade aj v podhradí. Dnes sa naplnil prísľub pána starostu Šarišských Michaľan a na hrad prišli traja obecní pracovníci s dvomi krovinorezmi a motorovou pílou. Od ôsmej do štrnástej vyžínali, sekali, pílili. Odviedli poriadny kusisko práce. Bola to veľkorysá pomoc. Ďakujeme pán starosta, ďakujeme chlapi!
Chlapi z Veľkého Šariša zase pomáhali stavať pódium (na obrázku). V nerovnom teréne to nebolo ľahké, ale zvládli to na jedničku. Návštevnosť bola sledovaná len dopoludnia, lebo o 17:30 sa odhaľovala v podhradí informačná tabuľa o Rákociho kaštieli a tiež mnohé ďalšie zaujímavé akcie v programe osláv mesta. Predviedol sa aj krásny historický sprievod. Bude sa na čo v nedeľu pozerať. Ostáva už len zajtrajší deň na prípravu a v nedeľu to odpálime!

15. september 2007 sobota
Mariánsku sobotu sme slávili na sv.omši dopoludnia v podhradí. Popoludní sa inštalovali kulisy, vlajky, obrazy a vlajočkami sme vymedzili priestor organizovania hier. Podobne bol pripravený aj priestor na lúke pod hradom. Poslednou dekoráciou na hrade bol transparent s poďakovaním všetkým dobrovoľníkom, vďaka ktorým si môžu návštevníci Šarišských hradných hier vychutnať nádhernú scenériu hradného amfiteátra. Zajtrajšia predpoveď počasia je optimistická. Tešíme sa na nával ľudí... Tak, o rok opäť na hrade?

Zajtra začína druhý ročník divadelných hier a týmto náš projekt končí.

16. september 2007, nedeľa. Najskromnejšie odhady hovoria o 5 tisíc návštevníkoch.